Σκέφτομαι μερικές φορές το πόσο καθοριστικός και αναντικατάστατος υπήρξε ο Haydn για την κλασσική μουσική. Κατά μία έννοια, είναι ο πατέρας της κλασσικής μουσικής, όχι βέβαια γιατί την δημιούργησε ex nihilo, αλλά επειδή ήταν αυτός που έκανε το αποφασιστικό άλμα πέρα από το μπαρόκ δίνοντας μια πιο σταθερή και ολοκληρωμένη μορφή στον "μεταβατικό" (ανάμεσα μπαρόκ και ούσα κλασσική) ήχο των συνθετών του Mannheim.
Και αυτό, το πραγματοποίησε με παροιμοιώδη δημιουργικότητα όσο και συνθετική ευστροφία σε ένα έργο που περιλαμβάνει, ούτε λίγο ούτε πολύ, 104 συμφωνίες, 67 κουαρτέττα εγχόρδων, 52 σονάτες για πιάνο, 44 κονσέρτα για διάφορα όργανα, 14 λειτουργίες και πολλά πολλά άλλα.
Η μουσική του είναι ζωηρότονη, συχνά εύθυμη και πολύ ευέλικτη, ιδιότητες βέβαια που τις συναντάει κάποιος και στην μουσική του κατά 34 χρόνια νεώτερου του Wolfgang Amadeus Mozart, όμως ο Haydn ήταν ο πρώτος που έδωσε μορφή και νόημα στην κλασσική μουσική όπως την ξέρουμε σήμερα (και βέβαια ήταν ο Mozart που επηρεάστηκε σε σημαντικό βαθμό απ' αυτόν).
Το Trumpet Concerto In Eb είναι χαρακτηριστικό όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο ο Haydn μετασχηματίζει το βαρύ, συμπαγές κλίμα του μπαρόκ σε έναν ιδιοφυώς πτητικό ή "αέρινο" ήχο, ο οποίος, θα έλεγε κανείς πως είναι ο ήχος ενός σφύζοντος από ζωή και κίνηση πρωινού της ανθρωπότητας του δεύτερου μισού του 18ου αιώνα.
Μια εποχή κατά την οποία ένα μέλλον ήταν υπαρκτό και η κίνηση της Ιστορίας (επαναστατικοποίηση της αστικής τάξης, ταχυτάτη ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων, μεγαλειώδη άλματα στη Φιλοσοφία, σύγκρουση με την θρησκεία και την μοναρχία) έγεμε από αισιοδοξία και ορμή για ό,τι βρισκόταν μπροστά στο Χρόνο.
Ακούμε το Trumpet Concerto In Eb (πρώτο μέρος) με την πολύ ταλαντούχο Alison Balsom στην τρομπέττα.
Και αυτό, το πραγματοποίησε με παροιμοιώδη δημιουργικότητα όσο και συνθετική ευστροφία σε ένα έργο που περιλαμβάνει, ούτε λίγο ούτε πολύ, 104 συμφωνίες, 67 κουαρτέττα εγχόρδων, 52 σονάτες για πιάνο, 44 κονσέρτα για διάφορα όργανα, 14 λειτουργίες και πολλά πολλά άλλα.
Η μουσική του είναι ζωηρότονη, συχνά εύθυμη και πολύ ευέλικτη, ιδιότητες βέβαια που τις συναντάει κάποιος και στην μουσική του κατά 34 χρόνια νεώτερου του Wolfgang Amadeus Mozart, όμως ο Haydn ήταν ο πρώτος που έδωσε μορφή και νόημα στην κλασσική μουσική όπως την ξέρουμε σήμερα (και βέβαια ήταν ο Mozart που επηρεάστηκε σε σημαντικό βαθμό απ' αυτόν).
Το Trumpet Concerto In Eb είναι χαρακτηριστικό όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο ο Haydn μετασχηματίζει το βαρύ, συμπαγές κλίμα του μπαρόκ σε έναν ιδιοφυώς πτητικό ή "αέρινο" ήχο, ο οποίος, θα έλεγε κανείς πως είναι ο ήχος ενός σφύζοντος από ζωή και κίνηση πρωινού της ανθρωπότητας του δεύτερου μισού του 18ου αιώνα.
Μια εποχή κατά την οποία ένα μέλλον ήταν υπαρκτό και η κίνηση της Ιστορίας (επαναστατικοποίηση της αστικής τάξης, ταχυτάτη ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων, μεγαλειώδη άλματα στη Φιλοσοφία, σύγκρουση με την θρησκεία και την μοναρχία) έγεμε από αισιοδοξία και ορμή για ό,τι βρισκόταν μπροστά στο Χρόνο.
Ακούμε το Trumpet Concerto In Eb (πρώτο μέρος) με την πολύ ταλαντούχο Alison Balsom στην τρομπέττα.